Panduan:
Membina ayat
1.
Bina ayat berpandukan arahan
dan kehendak soalan
2.
Pastikan setiap ayat ada subjek
dan predikat
3.
Binalah ayat majmuk dan elakkan
menulis ayat tunggal
4.
Pastikan ejaan dan tatabahasa
dalam ayat betul.
5.
Jangan menjadikan kata yang
diberikan sebagai kata majmuk, peribahasa, dan kata nama khas.
6.
Jangan menulis pasangan kata
yang diberikan dalam satu ayat sahaja.
PELAJAR
BOLEH
} Membuat ayat dengan cara memberi maksud perkataan.
} Membuat ayat dengan menggunakan cakap ajuk tetapi perlu mematuhi
peraturan cakap ajuk.
} Menambah/ menghilangkan imbuhan
} Menggunakan perkataan sebagai kata nama khas.
} Menggunakan perkataan sebagai peribahasa.
} Membuat ayat yang tidak difahami maksud
PELAJAR TIDAK BOLEH
} Menambah/ menghilangkan imbuhan
} Menggunakan perkataan sebagai kata nama khas.
} Menggunakan perkataan sebagai peribahasa.
} Membuat ayat yang tidak difahami maksud
Bil
|
Kemungkinan-kemungkinan
|
Markah
|
1
|
Jika pelajar membina ayar yang betul/
gramatis.
|
1
|
2
|
Jika pelajar membina ayat yang betul maksudnya
tetapi mengandungi kesalahan ejaan atau kesalahan-kesalahan tatabahasa yang
lain
|
Tolak ½
|
3
|
Jika pelajar menggunakan perkataan tersebut
sebagai peribahasa
|
0
|
4
|
Jika pelajar menggunakan perkataan tersebut
sebagai kata nama khas
|
0
|
5
|
Jika pelajar memberi makna perkataan dan makna
tersebut tepat
|
1
|
6
|
Jika pelajar membina seolah-olah satu ayat
tetapi sebenarnya dua ayat atau lebih
|
Tolak ½
|
7
|
Jika pelajar menggunakan beberapa perkataan
untuk dijadikan satu ayat, perimbangan diberi sebagai satu ayat sahaja
|
1
|
8
|
Jika pelajar menambah/ meninggalkan imbuhan
|
0
|
9
|
Jika pelajar membina ayat yang tidak jelas
maksudnya
|
Tolak ½
|
10
|
Jika pelajar membina ayat yang tidak logik
dari segi fakta negara
|
0
|
11
|
Jika pelajar hanya membuat satu ayat dan
meninggalkan pasangan kata yang satu lagi.
|
0
|
No comments:
Post a Comment