Kertas ini mengandungi empat soalan. Calon dikehendaki menjawab semua soalan.
Masa yang diperuntukkan untuk menjawab soalan kertas ini ialah dua jam tiga puluh
minit. Markah penuh ialah 110 markah.
Soalan 1 : Rumusan (30 markah)
-membuat rumusan berdasarkan petikan daripada bahan bacaan umum dalam pelbagai
bidang tidak termasuk bentuk penulisan kreatif.
-panjang rumusan tidak melebihi 120 patah perkataan.
-calon dikehendaki menghasilkan rumusan yang mempunyai pendahuluan, isi tersurat,
isi tersirat dan kesimpulan.
Soalan 2 : Pemahaman (35 markah)
-menguji kebolehan pelajar memahami dan menghayati pelbagai jenis bahan ilmiah dan
sastera.
-terdiri daripada empat bahagian iaitu (a), (b), (c) dan (d)
-soalan 2(a) ialah soalan pemahaman berdasarkan petikan bagi Soalan 1 yang terdiri
daripada pelbagai bidang ilmu selain bentuk penulisan kreatif.
-markah yang diperuntukkan ialah 9 markah - 3 soalan (2 pemahaman teks, 1 KBKK)
-soalan 2(b) ialah soalan pemahaman berdasarkan satu petikan genre prosa moden
sama ada cerpen atau drama dalam Antologi `Anak Laut’ atau Antologi `Kerusi’
.
-markah yang diperuntukkan ialah 9 markah - 3 soalan (1 pemahaman teks, 1 KBKK,
1 komponen sastera)
-soalan 2(c) ialah soalan pemahaman berdasarkan satu petikan genre prosa klasik
dalam Antologi `Anak Laut’ atau Antologi `Kerusi’
-markah yang diperuntukkan ialah 8 markah - 3 soalan (2 pemahaman teks, 1 KBKK)
-soalan 2(d) ialah soalan pemahaman berdasarkan satu petikan puisi sama ada puisi
moden atau tradisional dalam Antologi `Anak Laut’ atau Antologi `Kerusi’.
-markah yang diperuntukkan ialah 9 markah - 3 soalan (1 pemahaman teks, 1 KBKK,
1 komponen sastera).
Soalan 3 : Pengetahuan Bahasa dan Kemahiran Tatabahasa (30 markah)
-menguji kemahiran pelajar dalam sistem bahasa Melayu dari segi bentuk, makna dan
fungsinya.
-terdiri daripada lima bahagian iaitu (a), (b), (c), (d) dan (e) meliputi pengujian dari segi
membina ayat, menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah atau sebaliknya,
menggabungkan ayat, menambahkan imbuhan dalam ayat, membetulkan kesalahan
ayat, mengenal pasti peribahasa dan kemahiran tatabahasa yang lain.
Soalan 4 : Novel (15 markah)
-menguji kebolehan pelajar memahami dan menghayati genre novel
-soalan-soalan berdasarkan genre novel Komponen Kesusasteraan Melayu tingkatan
empat dan tingkatan lima
-soalan bersifat umum dan dijawab berdasarkan novel yang dipelajari
CADANGAN PERUNTUKAN MASA UNTUK MENJAWAB KERTAS BM 2
KERTAS 2 150 minit (2 jam 30 minit)
Soalan 1 : Rumusan teks 30 minit
Soalan 2 : Pemahaman 60 minit
Soalan 3 : Pengetahuan dan kemahiran tatabahasa 30 minit
Soalan 4 : Pemahaman novel 20 minit
Menyemak Jawapan 10 minit
____________________________________________________________________________
Soalan 1 : Rumusan teks [30 markah] 30 minit
Membaca dan menganalisis soalan 3 minit
Membina pendahuluan 3 minit
Mengenal pasti /menanda isi tersurat 5 minit
Membina isi tersirat 5 minit
Membina kesimpulan 2 minit
Menulis rumusan 10 minit
Menyunting rumusan 2 minit
____________________________________________________________________________
Soalan 2 : Pemahaman [35 markah] 60 minit
(i) Pemahaman Teks
(i) 2 markah
2a. 9 markah (ii) Pemahaman Teks 3 markah 15 minit
(iii) Kem. Berfikir secara Kritis & Kreatif 4 markah
(i) Pemahaman Teks 3 markah
2b. 9 markah (ii) Kem. Berfikir secara Kritis & Kreatif 3 markah 15 minit
(iii) Komsas 3 markah
(i) Pemahaman Teks 2 markah
2c. 8 markah (ii) Pemahaman Teks 2 markah 15 minit
(iii) Kem. Berfikir secara Kritis & Kreatif 4 markah
(i) Pemahaman Teks 3 markah
2d. 9 markah (ii) Kem. Berfikir secara Kritis & Kreatif 3 markah 15 minit
(iii) Komsas 3 markah
____________________________________________________________________________
Soalan 3 : Tatabahasa [30 markah] 30 minit
3a. Morfologi 6 markah 6 minit
3b. Sintaksis 6 markah 6 minit
3c. Ejaan dan imbuhan 6 markah 6 minit
3d. Kata, istilah dan kesalahan tatabahasa 6 markah 6 minit
3e. Peribahasa 6 markah 6 minit
____________________________________________________________________________
Soalan 4 : Genre Novel [15 markah] 20 minit
4a. Komsas/ KBKK 7 markah 10 minit
4b. Komsas/ KBKK 8 markah 10 minit
Soalan 1 : Rumusan teks 30 minit
Soalan 2 : Pemahaman 60 minit
Soalan 3 : Pengetahuan dan kemahiran tatabahasa 30 minit
Soalan 4 : Pemahaman novel 20 minit
Menyemak Jawapan 10 minit
____________________________________________________________________________
Soalan 1 : Rumusan teks [30 markah] 30 minit
Membaca dan menganalisis soalan 3 minit
Membina pendahuluan 3 minit
Mengenal pasti /menanda isi tersurat 5 minit
Membina isi tersirat 5 minit
Membina kesimpulan 2 minit
Menulis rumusan 10 minit
Menyunting rumusan 2 minit
____________________________________________________________________________
Soalan 2 : Pemahaman [35 markah] 60 minit
(i) Pemahaman Teks
(i) 2 markah
2a. 9 markah (ii) Pemahaman Teks 3 markah 15 minit
(iii) Kem. Berfikir secara Kritis & Kreatif 4 markah
(i) Pemahaman Teks 3 markah
2b. 9 markah (ii) Kem. Berfikir secara Kritis & Kreatif 3 markah 15 minit
(iii) Komsas 3 markah
(i) Pemahaman Teks 2 markah
2c. 8 markah (ii) Pemahaman Teks 2 markah 15 minit
(iii) Kem. Berfikir secara Kritis & Kreatif 4 markah
(i) Pemahaman Teks 3 markah
2d. 9 markah (ii) Kem. Berfikir secara Kritis & Kreatif 3 markah 15 minit
(iii) Komsas 3 markah
____________________________________________________________________________
Soalan 3 : Tatabahasa [30 markah] 30 minit
3a. Morfologi 6 markah 6 minit
3b. Sintaksis 6 markah 6 minit
3c. Ejaan dan imbuhan 6 markah 6 minit
3d. Kata, istilah dan kesalahan tatabahasa 6 markah 6 minit
3e. Peribahasa 6 markah 6 minit
____________________________________________________________________________
Soalan 4 : Genre Novel [15 markah] 20 minit
4a. Komsas/ KBKK 7 markah 10 minit
4b. Komsas/ KBKK 8 markah 10 minit
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TINGKATAN 4 2012 JPNT
GAMBAR : FAEDAH BERSUKAN
ISI :
1. Meningkatkan kecergasan diri
2. Perpaduan kaum
3. Peluang pekerjaan
4. Mengisi masa lapang
Cadangan Huraian:
Isi 1. Menimgkatkan kecergasan diri dari segi fizikal dan mental
Apa : Bersukan dapat meningkatkan kecergasan diri dari segi fizikal dan mental
Siapa : Semua golongan masyarakat, iaitu kanak-kanak, remaja, dan orang dewasa
Kenapa : Bersukan badan akan berpeluh, lebihan lemak dibakar, meningkatkan metabolisme
Bila : sekurang-kurangnya tiga kali seminggu dalam masa 20 minit untuk satu sesi
Di mana : taman rekreasi, taman permainan, pantai.
Bagaimana : Secara individu dan berkumpulan.
Isi 2 : Mengeratkan perpaduan kaum
Apa : Sukan dapat mengeratkan perpaduan
Siapa : Kaum di Malaysia - Melayu, Cina, India, dan etnik
Kenapa : Mereka dapat berinteraksi, saling menghormati, dan bertolenrasi
Bila : Dalam permainan/sukan yang disertai oleh mereka. Contoh SUKMA, Komanwel, Sukan SEA,
Olimpik dan lain-lain.
Di mana : Peringkat sekolah, daerah, negeri, atau negara.
Bagaimana : interaksi antara atlet dalam sukan yang disertai
galakkan anak-anak bersukan, bersatu teguh bercerai roboh
Isi 3 : Membuka peluang pekerjaan/kerjaya
Apa : Sukan membuka peluang pekerjaan/kerjaya
Siapa : atlet profesional seperti Datuk Nicol Ann David, Lim Chong Wei dan lain-lain.
Kenapa : Sukan merupakan sumber pendapatan, menjadi pekerjaan seperti jurulatih, pengurus
Bila : Semasa aktif bersukan atau bersara
Di mana : agensi tertentu, seperti Maybank, buka perniagaan sendiri
Bagaimana : Sukan membuka banyak peluang pekerjaan, dan dapat mengatasi masalah pengangguran.
Isi 4 : Mengisi masa lapang
Apa : Sukan mengisi masa lapang
Siapa : remaja
Kenapa : remaja mengisi masa lapang dengan kegiatan yang berfaedah, mereka tiada masa untuk terlibat
dalam kegiatan tidak berfaedah.
Bila : Waktu yang terluang
Di mana : Kompleks sukan, padang permainan, taman rekreasi, gelanggang futsal dan lain-lain.
Bagaimana : Ibu bapa galakkan anak-anak menyertai aktiviti sukan, melalui kempen oleh pihak media massa
No comments:
Post a Comment