SUATU hari anak saya di tahun satu
pulang dari sekolah telah meminta izin daripada ibunya untuk menggunakan komputer dan melayari internet. Katanya, dia mahu menyiapkan tugasan
sekolah yang diberikan guru yang dimuatkan di dalam laman blog gurunya itu.
Mulanya saya tidak percaya, tetapi apabila melihat sendiri anak saya tekun menyalin tugasan di
skrin komputer menerusi blog guru berkenaan,
saya sendiri kagum dengan inisiatif dan kreativiti guru
tersebut.
“Saya cuma ambil gambar tugasan
di papan hitam. Masukkan dalam
blog saya supaya murid-murid dapat
siapkan tugas mereka di rumah,” kata
Cikgu Nor Faiza Khojali, guru kelas anak
saya itu menjelaskan niat beliau memuatkan
tugasan sekolah di laman blognya
(cikgufaizakhoja.blogspot.com) ketika bertemu beliau tempoh hari.
Walaupun langkah yang diambil oleh beliau mungkin dianggap kecil oleh sesetengah
pihak tetapi bagi saya ia adalah langkah
besar dalam kaedah pengajaran dan
pembelajaran (P&P).
Hal ini kerana penggunaan blog seperti itu dan laman-laman khususnya Facebook dapat
mempelbagaikan kaedah P&P dan guru tidak lagi terikat dengan “chalk and talk” sekali
gus meningkatkan prestasi pendidikan
dan keseronokan murid-murid untuk
belajar.
Malahan itulah yang diharapkan oleh bekas Perdana Menteri yang juga pencetus
revolusi teknologi maklumat dan
komunikasi (TMK) di negara ini, Tun Dr.
Mahathir Mohamad harapkan daripada
kalangan guru di seluruh negara.
Pada sesi soal jawab sempena Sidang Kemuncak Kepimpinan anjuran Persatuan Industri
Komputer dan Multimedia Malaysia (PIKOM)
di Kuala Lumpur 9 Oktober lalu, Dr. Mahathir mahukan para guru memperbaharui kaedah P&P agar sektor perguruan tidak ketinggalan zaman.
Menurut beliau, ini dapat
dilakukan dengan menggalakkan para guru
menggunakan internet dan komputer untuk
semua mata pelajaran.
“Kita perlu sedar perkembangan teknologi
maklumat terlalu pantas dan sekiranya para guru tidak mengambil kesempatan mereka akan ketinggalan zaman.
“Saya yakin dengan pendekatan yang lebih moden iaitu menggunakan internet dan komputer
para pelajar termasuk guru sendiri akan
mendapat pelbagai manfaat,” katanya pada
sesi tersebut.
Saya tidak pasti berapa ramai guru di negara ini berfikiran seperti Cikgu Nor Faiza,
memanfaatkan aplikasi blog dan media sosial dalam proses P&P mereka tetapi seorang sahabat saya yang juga guru di tingkatan enam sebuah sekolah menyalurkan nota-nota tambahan kepada
para pelajarnya menerusi Facebook.
Alasan sahabat saya kerana para pelajar sekarang lebih berminat dengan bahan-bahan di Facebook
berbanding membaca buku konvensional.
Tambahan pula kebanyakan telefon bimbit masa kini dilengkapi dengan aplikasi laman-laman
sosial sehingga memudahkan mereka
membaca nota tersebut di mana sahaja,
pada bila-bila masa.
Berdasarkan carian di internet, ternyata
penggunaan blog dan laman sosial khususnya Facebook rupanya kini semakin berkembang dalam kalangan guru di negara ini. Malahan,
ia sudah menjadi modul tidak rasmi para
guru dalam mendidik anak-anak bangsa.
Melalui blog misalnya, bukan
sahaja guru-guru dapat memberikan
maklum balas kepada para pelajar dengan
cepat dan berkesan malahan para pelajar
juga dapat mengemukakan pendapat mereka
bersama rakan sebaya untuk membina
pengetahuan sendiri.
Pelajar juga dapat menggunakan ruangan komen di blog-blog berkenaan bagi
menggalakkan sikap saling membantu antara para pelajar dalam penulisan mereka dan mendapatkan respon terhadap sesuatu soalan tanpa memberikan jawapan yang sama.
Sementara menerusi Facebook pula, para guru dapat berinteraksi secara langsung dengan
para pelajarnya sekali gus membolehkan
P&P dijalankan dengan lebih berkesan
dan fleksibel.
Fenomena ini menarik kerana pada awalnya
Facebook sebagai salah satu jaringan sosial yang bertujuan sebagai tempat saling
berinteraksi antara seorang individu
dengan individu lain kemudian dilihat
oleh sebahagian para akademik sebagai
peluang untuk dimanfaatkan bagi tujuan
P&P atas talian.
Faedah paling ketara ialah bagi pelajar yang sukar untuk memberi idea atau bercakap semasa
di dalam kelas atau makmal, maka melalui
Facebook mereka akan mudah terangsang
atau teruja untuk memberi idea sekiranya
terdapat di kalangan pelajar-pelajar
lain yang memberi komen mengenai sesuatu
isu yang telah dibangkitkan oleh guru.
Hal ini secara tidak langsung memboleh para guru mengetahuai bahawa
sebenarnya semua pelajar mereka boleh berkomunikasi dengan baik.
Ternyata fenomena penggunaan
media-media sosial dalam P&P sudah
pun berlaku dalam kalangan guru-guru di
negara ini, cuma mungkin percambahannya
belum meluas dan merata ekoran pelbagai
kekangan, terutamanya liputan talian
internet.
Bagaimanapun dengan kadar penembusan jalur lebar negara kini mencapai 66.6 peratus dan
kadar liputan selular bagi kawasan berpenduduk ditingkatkan kepada 96.8 peratus sehingga
suku pertama tahun ini, saya percaya
masalah liputan internet bukan lagi isu
utama.
Isu utamanya ialah kemahuan
guru-guru itu sendiri. Bak kata pepatah,
“hendak seribu daya, tak hendak seribu
dalih”.
No comments:
Post a Comment